Automatizarea avantajoasă pentru cafenea sau restaurant

Implementarea sistemului de automatizare în comerț a devenit deja o obișnuință pentru vânzătorul  cu amănuntul și pentru cumpărători, iar în domeniul industriei ospitalității , situația este puțin altfel.  Automatizarea locurilor publlice de alimentare se schimbă brusc. Stăpînii restaurantelor încep a recunoaște toate avantajele automatizării. 

 

      Sistemul de informații pentru administrarea restaurantului are capacitatea de a accelera viteza deservirii clienților considerabil . Una din  metode pentru atingerea acestui scop este mărirea vitezei de transferare a comenzii de la chelner la bucătar.

 

 

Din punct de vedere tehnic , este posibil de efectuat cu ajutorul introducerii unei noi metode de adăugare a datelor în sistemul de informații. Dacă abandonăm tastiera și utilizăm un terminal POS cu touch screen pentru stația chelnerului , informația despre comandă va ajunge la bucătărie mai repede în mod considerabil. Pe ecranul terminalului POS , poate fi arătat nu numai meniul dar și planificarea sălii , pe care vor fi afișate numerele meselor. Acestă funcție poate fi foarte utilă pentru chelnerii noi veniți. Chelnerul va trebuie doar să selecteze masa cu o atingere a degetului și să introducă comanda.

 

În orele de vîrf a restaurantului, cînd numărul comenzilor se mărește , cîteva terminale pot fi insuficiente. Chelnerii vor sta în rînd doar pentru ca să facă comanda. Apariția unor astfel de situații poate fi prevenită cu ajutorul utilizării terminaleor de colectare a datelor. Utilajele permit introducerea operativă a comenzii în sistemul informațional . Pentru transferul datelor se utilizează utilajele wireless.
 

 

Un alt dispozitiv , care va permite accelerarea vitezei de îndeplinire a comenzii , sunt imprimante . La bucătărie poate fi instalat imprimanta termică de masă, care se caracterizează prin compacitate și comoditate în utilizare. Pentru restaurantele mari , deja astăzi, există posibilitatea de utilizare monitoarelor LCD cu un mare nivel de securitate pe care vor fi afișate comenzile cu notificări speciale , pre exemplu: ‘’porție dublă de cașcaval” sau “fără ceapă”.

 

Sistemul informational este nu doar o metodă de optimizare a funcționării întreprinderii , dar și un instrument sigur de mărire a loialității clienților și a atragerii lor. Clienților permanenți a restaurantului  pot fi înmînate cartele plastice de reducere și bonusuri. Pe lîngă asta , acești clienți pot fi participanți la promoții de petreceri de zile de naștere sau jubilee. Administrația restaurantului trebuie să atragă o mare atenție la păstrarea clienților permanenți , deoarece aici funcționează principiul comun de 80/20 . Asta înseamnă că 20 % din clienți aduc 80% venit. 

 

Controlul întreprinderilor moderne constă în evidența rapoartelor pentru diferite structuri și investori, iar pe lîngă asta, planificarea strategică a dezvoltării business-ului. Dacă întreprinderea include o multitudine de subdiviziuni sau are o rețea de restaurante , nu este posibilă activitatea fără sistem informațional. Coordinarea funcționării subdiviziunilor adăugătoare cum ar fi: centre de distibuție sau departamente de producerea semi-fabricatelor, care deservesc mai multe restaurante din rețea , în orice caz va necesita introducerea sistemului informațional.

 

Funcționarea de succes a restaurantului și planificarea promoțiilor pentru promovarea brandului nu este posibilă fără analiza proceselor de business. Conducătorul restaurantului trebuie să se orienteze în preferința vizitatorilor, să știe care bucate și băuturi au o popularitate mai mare și care pot fi eliminate din meniu. Disponibilă trebuie să fie informația despre timpul în care sunt cele mai multe vizite a restaurantului, și a produselor concrete care sunt comandate cel mai des în anumite ore , zile ale săptămînii, sau într-un anumit sezon.  Identificarea acestor informații și efectuarea analizei lor în mod manual este practic imposibil. De aceea, acestă funcție este efectuată de sistemul informațional, care este dotată , în mod implicit, cu posibilitatea de a crea rapoarte de diferite tipuri. Dacă întreprinderea necesită efectuarea formelor adăugătoare de rapoarte, programatorii pot crea în sistem modulul necesar pentru îndeplinirea acestei funcții.

 

Orice proces al întreprinderii poate fi supus analizei – colaborarea cu furnizorii, lucrul angajaților, fluxul de clienți. Practica arată că analitica poate arăta poate detecta astfel de erori în activitatea întreprinderii, care nu sunt absolut vizibile la prima vedere. Un exemplu simplu poate arata cât de util poate fi analitica. Cu ajutorul colectării datelor întreprinzătorul a aflat că, venitul de la una dintre mese a cafenelii este mult mai mic , în comparație cu altele. Pentru a înțelege această întrebare, el s-a așezat la masa dată, și imediat  a înțeles că iluminarea de la bar este foarte puternică. Așa tip de incomodități nu puteau nicidecum să contribuie la o petrecere de timp plăcută a clienților. Corectarea acestei probleme în interierul nu a fost foarte grea, iar masa a început să aducă venituri la nivel de alte mese.

 

 

Conducerea personalului și controlul activării angajaților este o sarcină deosebit de importantă pentru funcționarea efectivă a restaurantului . Întreprinderea poate ar putea suferi pierderi mari din cauza angajaților necinstiți, adică controlul personalului este o necesitate. Nu este pentru nimeni un secret , că pierderile punctului de vînzări de la acțiuni neautorizate ale personalului pot ajunge la 60 % , iar pentru business-ul restaurantelor procentajul poate fi și mai mare. Datorită sistemului de informații , care activează în complexul de utilaje , există posibilități de reducere a pierderilor întreprinderii. Înregistrarea video a activității angajaților oferă posibilitatea de comparare a frangmentelor necesare cu bonurile semnate. În caz de discrepanță a datelor , vinovatul va fi  detectat imediat. 

 

Înainte de a introduce sistemul automatizat , orice întreprinzător se va gîndi la profitabilitatea  acestui proiect. Practica arată că beneficiile de automatizare în aproape 100% din cazuri sunt mai mari decât costurile. Minimalizarea erorilor, simplificarea controlului și analizei, atragerea noilor clienți – sunt doar cîteva din sarcinile îndeplinite cu ajutorul sistemului informațional.